اثربخشی تبلیغات متنی: تجزیه و تحلیل شاخص های کلیدی. اثربخشی تبلیغات متنی پارامترهای تبلیغات متنی

نمایش همه محتوای

من زمان هایی را به یاد می آورم که می توانستید تبلیغات متنی را در یک وب سایت اجرا کنید و مشتری جذب کنید.

به دنبال افزایش رقابت، سرمایه گذاری ها افزایش یافت، اما برعکس، کارایی به سرعت شروع به کاهش کرد.

بنابراین، اکنون نمی توانید فقط به شانس امیدوار باشید، بلکه باید بتوانید اثربخشی را اندازه گیری کنید تبلیغات متنیو به موقع مجری را به خاطر اشتباهاتش تنبیه کند.

اما بیایید بلافاصله تصمیم بگیریم. متخصصان در راه اندازی تبلیغات متنی تقریباً قادر به محاسبه اثربخشی مدل های ارائه شده نیستند. به زودی خواهید فهمید که چرا اینطور است.

بنابراین، مقاله در درجه اول برای مدیران تجاری مفید خواهد بود که گزارش هایی با تعداد زیادی از اعداد دریافت می کنند که درک آنها غیرممکن است. اگر این به نظر شما می رسد، پس بنشینید، ما در راه هستیم.

یکی یکی

شروع یک مقاله در مورد اثربخشی تبلیغات متنی با داستانی در مورد اینکه تبلیغات متنی چیست، به نظر من رفتار بدی است. اگر نمی دانید این چیست، لطفا مقاله را بخوانید

همه چیز را با جزئیات زیاد و با مثال توضیح می دهد (مانند همه مقالات ما).

من با این واقعیت شروع می کنم که برای متخصصی که تبلیغات متنی انجام می دهد (دایرکتولوژیست) و برای صاحب کسب و کاری که مدیر این گزارش ها را برای او آورده است، کارایی چیزهای کاملاً متفاوتی است و معیارهای ارزیابی آن نیز کاملاً متفاوت است.

در رأس یک کارگردان

برای یک کارگردان معمولی، اثربخشی تبلیغات متنی در 4 بعد سنجیده می شود. به ندرت متخصصی را ملاقات می کنیم که بیشتر و عمیق تر نگاه کند:

  1. انتقال هاتعداد مشتریانی که پس از راه اندازی آگهی روی تبلیغ کلیک کردند.
  2. CTR شرکتنسبت نمایش تبلیغات به تعداد افرادی که روی تبلیغ کلیک کرده اند.
  3. هزینه هر کلیکدر تبلیغات متنی شما فقط برای کلیک پرداخت می کنید.
  4. امتناع هانمایش تعداد افرادی که کمتر از 15 ثانیه در سایت بودند (در Yandex.Metrica).

سالم.شما به راحتی می توانید به دو شاخص اول اثربخشی تبلیغات متنی در هر وب سایتی نگاه کنید.

از بین شهودی ترین آنها، Google Analytics را انتخاب کنید. برای مشاهده بقیه موارد، باید به حساب کاربری تبلیغاتی متنی شخصی خود دسترسی داشته باشید.

دقیقاً با این شاخص ها است که کارگردان ها کار خود را ارزیابی می کنند. «آیا CTR بالاست؟ آیا هزینه هر کلیک شما کاهش می یابد؟ پس دیگه از من چی میخوای؟ من اوضاع ام خوبه!"

این جایی است که سرگرم کننده آغاز می شود. زیرا کارفرما همه چیز را با رنگ های کاملا متفاوت می بیند.

ما در حال حاضر بیش از 29000 نفر هستیم.
روشن کن

در رأس رهبر

برای یک مدیر کسب و کار، اثربخشی تبلیغات متنی در موارد زیر سنجیده می شود.

و... از نظر تئوری، باید معیارهای روشنی وجود داشته باشد که هر مدیر بر اساس آن «اثربخشی تبلیغات آنلاین» را ارزیابی کند.

اما هیچکدام وجود ندارند. برای برخی، ترافیک در وب سایت و برای برخی دیگر، تماس و سفارش است. برای دیگران، این بودجه تبلیغاتی است که خرج می شود. برای چهارم - پول در صندوق در پایان ماه.

اما اگر مالک برای چند روز با تبلیغات متنی ازدواج کرده باشد، با کنار گذاشتن معیارهای خیالی، شروع به رسیدن به اهداف منطقی می کند که بسته به کسب و کار، می تواند یکی از سه شکل نتیجه را داشته باشد:

  1. جدید (فرم در وب سایت)؛
  2. تماس ها؛
  3. خریدها

گل سوم بهترین است. دو مورد اول نیز گزینه بدی نیستند، اگرچه در نهایت همچنان به آخرین مورد منتهی می شوند.

هر مدیر یکی از نتایج فهرست شده را به عنوان مبنا در نظر می گیرد. و اساساً با آنچه یک کارگردان می سنجد متفاوت است. بیایید دریابیم که اکنون حقیقت کجاست.

سه رویکرد

- من ماهانه 200 هزار روبل برای تبلیغات در اینترنت خرج می کنم. مشتریان من کجا هستند؟
- CTR بسیار بالایی دارید.
- به جهنم سی سی تو... اسمش چیه؟ کارایی کجاست؟
- اثربخشی را چگونه در نظر می گیرید؟ چه فرمولی؟
-فرمولش چیه؟ من فروش کمی می بینم.
- می بینم.


این کار نخواهد کرد

این کار را انجام ندهید. همه ما تاجر جدی هستیم، یعنی باید نتایج تبلیغات متنی را با رویکردی جدی بسنجیم.

در حالت ایده آل، بتوانید شاخص های کارگردان را درک کنید، اما اگر آنها را دوست ندارید، باید همه چیز را در پول دریافتی حساب کنید.

بنابراین، به خصوص برای شما خواننده عزیز، 4 رویکرد برای تصمیم گیری در مورد موثر بودن یا نبودن کمپین شما آماده کرده ام.

اینها فرمول های آماده ای هستند که بر اساس سطح دانش و تمایل شما به دانستن تک تک اتم های تبلیغات شما هستند.

ROMI: سطح مبتدی

ساده ترین راه برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات متنی، محاسبه ROI است.

این یک معیار ROI است که تقریباً در همه مشاغل استفاده می شود.

اگر ROI بیش از 100٪ باشد، این خبر خوبی است، به این معنی که به احتمال زیاد ضرر نخواهید داشت.

من می گویم "احتمالا ضرری نیست" زیرا هنوز باید هزینه و سایر هزینه ها را حذف کنید. به همین دلیل است که این مدل برای مبتدیان است.

اگر می خواهید درباره این روش بیشتر بدانید و با مثال هایی نحوه محاسبه ROMI را ببینید، خواندن مقاله ما را به شدت توصیه می کنم.

CPL: سطح با تجربه

CPL هزینه یک تماس یا، همانطور که امروزه مد شده است، هزینه یک سرنخ/برنامه است.

این شاخص با استفاده از یک فرمول برای یک دوره زمانی مشخص محاسبه می شود. دوره معمولی یک ماه است، زیرا شرکت یک بار در ماه به مدیر حقوق می پردازد.

از آنجایی که گاهی اوقات امکان دسترسی به همه برنامه ها از طریق تلفن و چت در مورد محصول شما وجود ندارد. بنابراین مطمئن شوید که سرنخ های بی کیفیت را حذف کنید.

تنها چیزی که باقی می ماند ترکیب تعداد تماس ها با برنامه ها برای نتیجه نهایی است.

راستی.اگر می خواهید ردیابی تماس را وصل کنید، پس من یک هدیه برای شما دارم - مجموعه ای از خدمات برتر. – 1000 جایزه به حساب (با استفاده از کد 99129) Roistat - 5000 روبل. به حساب (کد INSCALE)،کالیبری (کد 76C6IMERUQ)دفتر انبه .

CPS: سطح بسیار با تجربه

CPS هزینه هر فروش است. فقط ما آن را هزینه مشتری می نامیم.

مثلا پنجره های پلاستیکی، این همان کسی است که درخواستی را در وب سایت گذاشته و با مدیر جلسه ای ترتیب داده و برای پرداخت پیش پرداخت به دفتر آمده است. همچنین طبق فرمول محاسبه می شود:

برای درک اینکه ارزش مشتری در شرایط فعلی شما چقدر مناسب است، باید حداکثر مقدار مجاز را با در نظر گرفتن تمام هزینه ها و درآمد بدانید.

علاوه بر این، هزینه مشتری خواهد بود شروع عالیگفتگو با هر کارگردانی

از این گذشته ، پس از اینکه به او گفتید که به فروش 2000 روبلی (در بدترین حالت ، برنامه) نیاز دارید ، او هیچ فکری نخواهد کرد که خود را با یک CTR عظیم برای شما توجیه کند.

اما دایرکتولوژیست ها هم احمق نیستند. پس برای این کار آماده باشید.

LTV: سطح کارشناسی ارشد

اگر این کار را انجام دهید، اولاً از اعداد دریافتی بسیار شگفت زده خواهید شد و ثانیاً دیدگاه خود را نسبت به جذب مشتری بسیار تغییر خواهید داد.

و سوم اینکه سر و شانه شما بالای 90 درصد خواهد بود. کارآفرینان روسی، که هنوز با چشم هدایت می شوند. این به این معنی است که افزایش راندمان کار در گوشه و کنار است.

اما باور کنید ارزشش را دارد. این تحلیل از اثربخشی تبلیغات متنی قابل اعتمادترین است. و با نگاه کردن به آینده، نیازی به گفتن این نیست که هیچ فروش تکراری ندارید.

آنها در هر کسب و کاری وجود دارند، فقط آنها را هنوز اجرا نکرده اید. من می توانم روی هر چیزی شرط بندی کنم 😉

راستی.اگر به تجزیه و تحلیل علاقه دارید، توصیه می کنم خدمات زیر را آزمایش کنید: Roistat (با استفاده از کد تبلیغاتی "INSCALE" + 5000 روبل برای آزمایش)،کماژیک یاکالیبری (با استفاده از کد تبلیغاتی "76C6IMERUQ" + 500 روبل.).

به طور خلاصه در مورد چیزهای اصلی

تجارت فقط شانس و غریزه نیست، بلکه محاسبه است. در تجارت، همه چیز را باید با اعداد سنجید.

ممکن است روی کاغذ زیبا به نظر برسند (CTR بالا و پایین)، اما کیفیت برنامه‌ها چیزهای زیادی را باقی می‌گذارد و در نهایت برای جذب مشتری بیشتر از چیزی که از او کسب می‌کنید هزینه خواهید کرد.

بنابراین زمان محاسبات کلی گذشته است. همه چیز را با جزئیات بخوانید. علاوه بر این، اکنون می دانید چه چیزی را باید از کارگردان بپرسید: ROMI، CPL یا CPS تنظیم شده برای LTV.

کارگردان دو شاخص اول را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد، اما برای به دست آوردن دومی باید سخت کار کند و همانطور که می دانید هیچ کس دوست ندارد این کار را انجام دهد. اما در موضع خود بایستید.

P.S. اکثر رهبران کسب و کار تبلیغات در Google را دوست ندارند. Adwords، با این باور که از آنجایی که من آنجا نیستم، برای من موثر خواهد بود.

و من می خواهم شما را با آخرین آمار در مورد هزینه تبلیغات در گوگل نسبت به Yandex ناامید کنم:

  1. برای مرکز روسیه، هزینه جاذبه 11.2٪ کمتر بود.
  2. برای شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، هزینه 14.6٪ کاهش یافت.
  3. برای شهرهای کمتر از یک میلیون، نتیجه به 25.3 درصد به نفع گوگل رسید.

تجزیه و تحلیل عملکرد کمپین تبلیغاتیچالش مهم پیش روی صنعت تبلیغات است. در تبلیغات متنی که از سال 2002 انجام می دهیم، ابزارهایی برای اندازه گیری هر داده وجود دارد. نتایج تبلیغات متنی را می توان با شاخص های زیر ردیابی کرد:

  • با کمپین تبلیغاتی - CTR، هزینه متوسطکلیک، تعداد کلیک
  • با توجه به شاخص‌های عملکرد وب‌سایت مشتری، تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق آگهی آمده و خرید کرده‌اند.

برای اندازه گیری این شاخص ها از شمارنده های مخصوصی استفاده می شود که کدهای آن در تمامی صفحات وب سایت تبلیغ کننده نصب می شود. ما می توانیم چندین سیستم تحلیل وب را به طور همزمان ارائه دهیم:

تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی

اگر هدف به اشتباه تعیین شده باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، اثربخشی کمپین تبلیغاتی قابل اندازه گیری نیست و آژانس را در موقعیت ناخوشایندی قرار می دهد که با وجود هزینه و زمان صرف شده، مشتری ناراضی خواهد بود.



"ما می خواهیم 100 ثبت نام در ماه دریافت کنیم و هزینه هر ثبت نام نباید بیش از 400 روبل باشد."

مثال بد:

"ما می خواهیم تعداد مشتریان را افزایش دهیم."اگر چنین هدفی تعیین شود، هنگام ارزیابی اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی، آگهی‌دهنده و آژانس باید وارد مناقشات زبانی شوند.

اهدافی که می توانند به صورت کمی یا عددی اندازه گیری شوند نامیده می شوند KPI(شاخص های اصلی عملکرد). تبلیغات متنی موثر و همچنین نحوه صحیح انتخاب کلیدها را می توان از KPI مشاهده کرد. بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد است که باید نتایج یک کمپین تبلیغاتی را مورد قضاوت قرار داد.

هنگام تجزیه و تحلیل یک کمپین تبلیغاتی، مهم است که داده های KPI را با شاخص های مشابه قبل از راه اندازی کمپین مقایسه کنید. یعنی ردیابی اثربخشی تبلیغات باید حتی قبل از شروع آن آغاز شود. چگونه انجامش بدهیم؟ در زیر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

درباره شمارنده های بهره وری بیشتر بدانید

به منظور تجزیه و تحلیل اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی، از سیستم های تحلیل وب استفاده می شود. وجود دارند مقدار زیادیشمارنده ها به دو دسته سرور و html تقسیم می شوند. برای حل مشکلات کمپین های تبلیغاتی بهترین راهمناسب تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل، Yandex.Metrica و LiveInternet.

این شمارنده ها نوعی شمارنده html هستند و مستقیماً در صفحات سایت (برخلاف گزینه های سمت سرور) نصب می شوند. یعنی برای نصب آنها کافی است به سیستم مدیریت محتوای سایت دسترسی داشته باشید. آنها کدهای html کوتاهی هستند که با باز کردن صفحه وب که در آن نصب شده است اجرا می شوند.

نکته اصلی راحتی است با استفاده از گوگلتجزیه و تحلیل و Yandex.Metrica است که آنها از نزدیک با سیستم های مدیریت کمپین تبلیغاتی متنی یکپارچه شده است گوگل ادوردزو Yandex.Direct. به‌دست آوردن گزارش‌هایی که برای تبلیغ‌کننده مورد علاقه است آسان‌تر از استفاده از سایر پیشخوان‌ها و تجزیه و تحلیل کمپین تبلیغاتی است.

با استفاده از این ابزارها، می توانید اثربخشی تبلیغات متنی و همچنین هر کمپین تبلیغاتی دیگری که در اینترنت انجام می شود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. قابل پیگیری است تبلیغات بنری، پست ها، کمپین ها در گوگل ادوردز، دایرکت , در Magna، MediaTarget و هر سیستم دیگری.



برای شروع ردیابی اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی، از شمارنده ها استفاده کنیدباید تعیین شود صفحات فرود(یا به سادگی" اهداف")، که دستیابی به آن به معنای "تبدیل" یک بازدیدکننده معمولی سایت به فردی است که اقدام هدف را در سایت انجام داده است. فرآیند چنین تحولی اصطلاح "تبدیل ».

با این حال، لحظه‌ای که یک بازدیدکننده علاقه‌مند به خدمات ما در صفحه فرود قرار می‌گیرد، به عنوان مثال، یک فرم تماس با بخش فروش، فوراً به فردی مفید برای ما تبدیل می‌شود و شمارنده یک «تبدیل» به حساب او می‌نویسد - اقدام مفیدی که در گزارش های پیشخوان مربوطه نمایش داده می شود.

نرخ تبدیل - این نسبت تعداد اقدامات مفید به تعداد کل بازدیدهای سایت است - این یکی از مهمترین پارامترهایی است که تبلیغات متنی موثر را نشان می دهد. این لحظهیا نه. این نشان می دهد که چگونه "کیفیت" مخاطب با کمک یک کمپین تبلیغاتی جذب سایت شده است.

مسئولیت بزرگی برای اثربخشی کمپین بر عهده صاحبان سایت است - اگر سایت کاربر پسند نباشد، هیچ تبلیغی نمی تواند بازدیدکنندگان علاقه مند را به بازدیدکنندگان مفید تبدیل کند.

مثال بالا قابل توضیح است: صفحه فرود برای یک فرم تکمیل شده، خود فرم نیست، بلکه صفحه ای است که پس از کلیک بر روی دکمه "ارسال فرم" نشان داده می شود. به این ترتیب متوجه می شویم که بازدید کننده آن را به طور دقیق پر کرده و ارسال کرده است. این دقیقاً نحوه ردیابی در وب سایت iConText است - به فرم تماس با فروش ما نگاهی بیندازید.


ما مقادیر حد شاخص های هدف را محاسبه می کنیم

هنگامی که درصد تبدیل خود را بدانیم، می‌توانیم حسابی سرگرم‌کننده انجام دهیم: محاسبه کنیم که چه تعداد از کسانی که از طریق تبلیغات آمده‌اند، بازدیدکنندگان مفیدی هستند و هزینه هر یک از آنها چقدر است. علاوه بر این، با تجزیه و تحلیل کمپین تبلیغاتی، می توانید محاسبه کنید که چه تعداد از موارد "مفید" مشتری می شوند و چه مواردی اندازه متوسطمعاملاتو با دانستن حاشیه هر تراکنش، می توانید حداکثر ارزش کلیکی را که می توانید برای هر بازدیدکننده تبلیغاتی پرداخت کنید، محاسبه کنید. بیایید به یک مثال نگاه کنیم:

1. فرض کنید تبدیل سایت 5 درصد باشد (یعنی 5 درصد از بازدیدکنندگانی که می آیند خدمات ما را می خرند یا اقدام هدفمند دیگری را در سایت انجام می دهند). این بدان معناست که از 20 بازدیدکننده جذب شده، تنها 1 نفر مشتری می شود.

2. بیایید وانمود کنیم که فروش متوسطاز طریق سایت برابر با 2000 روبل است. اگر حاشیه 20٪ باشد، سود حاصل از هر فروش 400 روبل خواهد بود.

3. به ترتیب، بیشترین مقدارپولی که می توان برای جذب یک مشتری خرج کرد همان 400 روبل است (به شرطی که ما آماده باشیم "تا صفر" کار کنیم و اصلاً سودی نداشته باشیم).

4. بنابراین، ما حاضریم برای هر 20 بازدیدکننده 400 روبل بپردازیم (در نهایت، تبدیل 5٪ است). معلوم می شود که حداکثر هزینه برای هر کلیک 400 روبل / 20 بازدید کننده = 20 روبل است.

5. بیایید بررسی کنیم: اگر یک کلیک 20 روبل هزینه داشته باشد، پس جذب 20 بازدیدکننده 20×20 = 400 روبل هزینه دارد، از این بیست، تنها یکی محصولی را خریداری می کند که همان 400 روبل سود برای ما به ارمغان می آورد.

6. این محاسبات ساده را می توان با در نظر گرفتن میزان سود 400 روبلی که می خواهید برای جذب مشتریان جدید خرج کنید تنظیم کنید. بر این اساس، هرچه این رقم کمتر باشد، هزینه نهایی هر کلیک کمتر خواهد بود.

7. بعد از اینکه در مورد حداکثر هزینه هر کلیک تصمیم گرفتید، وقت آن است که به وضعیت رقابتی در این موضوع نگاه کنید - آیا حتی امکان خرید کلیک با آن قیمت وجود دارد؟

اندازه گیری می کنیمبازگشت سرمایهجمهمترین شاخص عملکرد

بعد از اینکه خودمون رو اندازه گرفتیم KPI ما آماده محاسبه مهمترین پارامتر هر کمپین تبلیغاتی هستیم - ROI (بازده سرمایه - بازگشت سرمایه). ROI یک کمپین تبلیغاتی به صورت درصد بیان می شود و اثربخشی سرمایه گذاری های تبلیغاتی را نشان می دهد.

برای محاسبهبازگشت سرمایهاز شاخص های زیر استفاده می شود:

  • هزینه محصول - کلیه هزینه های خرید قطعات محصولات، تحویل به انبار، تولید کالا، دستمزد به کارکنان و غیره.
  • درآمد- سود حاصل از فروش یک محصول یا خدمات.
  • میزان سرمایه گذاری - میزان کل سرمایه گذاری در تبلیغات.

که در نمای کلیفرمول محاسبه ROI یک کمپین تبلیغاتی به صورت زیر است:



اگر ROI = 100%این به این معنی است که شما دریافت کرده اید دو برابر بیشترپول نسبت به سرمایه گذاری در تبلیغات ROI نیز می تواند منفی باشد. فقط با کمک آن می توانید بفهمید که یک کمپین تبلیغاتی موفق بوده یا شکست خورده است.

این تحلیل ROI توصیه می شود حداقل یک بار در ماه آن را برای نظارت بر شاخص های فعلی انجام دهید.

ردیابی چه می کند؟ بازگشت سرمایه?

شما نسبت به رقبایی که چنین آمار دقیقی را حفظ نمی کنند، مزیت قابل توجهی خواهید داشت. با تحقق بازده سرمایه گذاری خود، این فرصت را دارید که با تخصیص صحیح آن، بازده سرمایه خود را افزایش دهید.


مطالعه موردی در مورد افزایش ROI بازار سایبری Yulmart

وظایف ما قبل از راه اندازی کمپین:

صفحه فرود آماده است، تبلیغات متنی در حال اجرا است، اما هیچ سفارشی وجود ندارد و تلفن از قلاب زنگ نمی زند. شما وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کرده اید، عملکرد آن را در دستگاه های مختلف بررسی کرده اید و مطمئن شده اید که مشکل در USP نیست. پس قضیه چیست، چرا تبلیغات سود نمی آورد؟

پول کجاست؟

این به این دلیل است که زمینه یک آنتلوپ طلایی نیست، به خودی خود پول تولید نمی کند. این یک ابزار است و همانطور که می دانید همه ابزارها نیاز به تنظیم و دست زدن ماهرانه دارند. راهنمای کوتاه ما برای تجزیه و تحلیل تبلیغات متنی به شما کمک می کند به سوالات پاسخ دهید:

  • چه معیارهایی برای کار با تبلیغات متنی و نحوه تجزیه و تحلیل آنها مورد نیاز است.
  • نحوه کاهش هزینه جذب مشتری و بهبود عملکرد تبلیغات متنی
  • چگونه به دست آوریم بیشترین کاراییتبلیغات متنی

جمع آوری داده ها...

قبل از تجزیه و تحلیل هر چیزی، باید مراقب جمع آوری داده ها باشید. سیستم های اصلی تجزیه و تحلیل Yandex.Metrica و Google Analytics هستند. به لطف آنها، ما نه تنها تمام داده های ترافیکی را می بینیم، بلکه می توانیم رفتار کاربر را نیز ردیابی کنیم:

  • آیا آنها در سایت می مانند یا فوراً (نرخ پرش) را ترک می کنند.
  • چه مقدار زمان در سایت صرف می شود (زمان در سایت، عمق)؛
  • چه اقداماتی انجام می شود یا انجام نمی شود (اهداف).

به نوبه خود، تمام اطلاعات لازم در مورد تماس‌ها را به ما می‌دهد و تماس یک بازدیدکننده را با جلسه و منبع تبلیغاتی او پیوند می‌دهد.

Yandex.Metrica و Google Analytics هر دو مزایا و معایب خود را دارند. عملکرد آنها اساسا یکسان است، اما داده ها اغلب متفاوت هستند. بنابراین، برای تجزیه و تحلیل کامل، لازم است از هر دوی این سیستم ها استفاده شود، که همیشه راحت نیست.

با کمک یک سرویس تجزیه و تحلیل پایان به انتها، کار تجزیه و تحلیل اثربخشی تبلیغات متنی بسیار ساده شده است. به عنوان مثال، پلت فرم تحلیلی CoMagic به طور مستقل داده ها را جمع آوری، ترکیب و تبدیل می کند منابع مختلف، آنها را در یک رابط نمایش می دهد.

تمام تجزیه و تحلیل ها در یک قالب گزارش دهی مناسب ارائه می شوند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که خود تبلیغات را بهینه کنید. کمی بعد در مورد این صحبت خواهیم کرد، اما در حال حاضر: شمارنده ها نصب شده اند، اهداف پیکربندی شده اند، ردیابی تماس روشن است - ما شروع به ردیابی شاخص های عملکرد می کنیم.

شاخص های اساسی

چند شاخص عملکرد وجود دارد: CTR، ROI، CPO، CPL، LTV، CAC، DRR، و غیره. گیج شدن در آنها آسان است، بنابراین بیایید تصویر را ساده کنیم و به موارد کلیدی نگاه کنیم.

1. CTR (Click through Rate) – شاخص درصدی از نرخ کلیک تبلیغات شما. به سادگی محاسبه می شود: تعداد کلیک ها را بگیرید و بر تعداد نمایش تبلیغات تقسیم کنید. هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، کمپین تبلیغاتی بهتر راه اندازی می شود: هزینه هر کلیک کمتر می شود و تبلیغات بیشتر و بیشتر نشان داده می شوند.

2. تبدیل - نسبت بازدیدها به اقدامات هدف: تماس، فرم تماس، استفاده از چت و غیره. به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت شما.

3. CPA (CPL) (هزینه به ازای هر اقدام/هزینه هر سرنخ) - هزینه های تبلیغات را بر تعداد اقدامات هدفمند تقسیم می کنیم، هزینه یک اقدام (یا کاربر جذب شده توسط سرنخ) را دریافت می کنیم. هرچه این شاخص کمتر باشد، تبلیغات سود بیشتری برای شما دارد.

4. ROI (بازده سرمایه گذاری) - نرخ بازگشت سرمایه گذاری های بازاریابی. یکی از مهمترین معیارها: میزان سودآوری یا ضرر تبلیغات شما را نشان می دهد. ما ROI را با استفاده از فرمول محاسبه می کنیم: کم کردن از سود کلهزینه های بازاریابی و تقسیم تعادل بین آنها. اگر این شاخص بیش از 100 درصد باشد، سرمایه گذاری شما سودآور است، اما اگر این شاخص کمتر از 100 درصد باشد، سرمایه گذاری بی سود است، هر چقدر هم که غم انگیز باشد.

پس از تعریف معیارهای اصلی که تجزیه و تحلیل ما از اثربخشی تبلیغات متنی بر آن استوار است، اجازه دهید بیشتر نگاه کنیم.

چه چیزی را تماشا می کنیم؟


هیچ چیز مشخص نیست، آن را در عمل نشان دهید!

بیایید به یک مثال خاص نگاه کنیم که چگونه تجزیه و تحلیل اثربخشی تبلیغات متنی به دستیابی به عملکرد بهتر و افزایش کارایی کمک می کند. فرض کنید در حال اجرای یک زمینه برای یک آژانس مسافرتی کوچک هستیم. تبلیغات در Yandex.Direct راه اندازی شد و 200000 روبل در یک هفته هزینه شد.

بیایید به Yandex برویم. ما از معیار و رکورد استفاده می کنیم که در این هفته 60 مشتری جدید جذب کردیم. ما CPL را محاسبه می کنیم: 200000/60 = 3333 روبل. در این مدت، ما خدمات خود را به مبلغ کل 1،000،000 روبل فروختیم. با استفاده از یک فرمول ساده، ROI را محاسبه می کنیم: (1,000,000 – 200,000)/200,000 * 100%

در کل، ROI ما 400٪ است. در اصل بد نیست، اما می تواند بهتر باشد.

ما به نرخ تبدیل در یک ماه گذشته نگاه می کنیم و می بینیم که کاربرانی که با کلیک بر روی یک مکان خاص به سایت رفته اند، بهتر به سفارش تبدیل می شوند. بر این اساس، برای چندین کمپین، ما بودجه را به مکان های ویژه تخصیص می دهیم.

تمام اطلاعات آماری را می توان در جمع آوری کرد سیستم های مختلفو آن را اینگونه تجسم کنید:

یا از اکسل استفاده کنید:

یا، دوباره، می توانید کار خود را ساده کنید و از سرویس تجزیه و تحلیل انتها به انتها استفاده کنید. این رویکرد باعث صرفه جویی در زمان و تضمین صحت همه داده ها می شود. که در حساب شخصی CoMagic چنین جدولی به شکل زیر است:

راه اندازی تبلیغات متنی بدون نظارت منظم بر اثربخشی و بهینه سازی آن، جریان ثابت تبدیل را تضمین نمی کند. برای درک اینکه کمپین ها چقدر خوب راه اندازی شده اند و استفاده از تبلیغات متنی در یک تجارت خاص چقدر مقرون به صرفه است، ابزارهای ویژه ای وجود دارد:

  • مدول تجارت الکترونیک;
  • شاخص های استاندارد اثربخشی تبلیغات متنی؛
  • شاخص های تخمینی اثربخشی تبلیغات متنی.

تجارت الکترونیک: چرا به آن نیاز است و چه چیزی می تواند ارائه دهد؟

ماژول تجارت الکترونیک از طریق Google Analytics متصل می شود و تمام شاخص های لازم را برای تجزیه و تحلیل اثربخشی تبلیغات متنی محاسبه می کند، آنها را با کمپین ها، گروه های تبلیغاتی و کلمات کلیدی مرتبط می کند. این به شما امکان می دهد تمام معاملات انجام شده در سایت را با در نظر گرفتن قیمت ها و مقادیر حساب کنید. هنگامی که آن متصل است، تعدادی از شاخص ها به طور خودکار در آمار تبلیغ کننده محاسبه می شود:

  1. نرخ تراکنش درصد جلساتی است که منجر به تراکنش شده است.
  2. تراکنش ها – تعداد کل خرید/سفارش های انجام شده در وب سایت.
  3. درآمد - مقدار کل درآمد. ممکن است شامل مالیات و هزینه های حمل و نقل (بسته به روش فروش) باشد.
  4. میانگین ارزش سفارش، میانگین ارزش معامله است.
  5. ارزش جلسه - درآمد متوسطدر هر جلسه
  6. جلسات - تعداد کل جلسات.
  7. کاربران - تعداد کاربرانی که حداقل یک جلسه برای آنها ثبت شده است.

چنین گزارشی را می توان با دنبال کردن مسیر: "تبدیل ها" - "تجارت الکترونیک" - "نمای کلی" - "منبع یا کانال" - "مشاهده کل گزارش" به دست آورد.

اگر ماژول تجارت الکترونیکی را پیکربندی کرده اید، علاوه بر شاخص های بالا، می توانید داده هایی را در مورد عملکرد هر محصول و فروش در گزارش های Google Analytics دریافت کنید.

به هر حال، ما یک مقاله جالب در مورد آن داریم. اگر قبلا نخوانده اید آن را بخوانید.

شاخص های عملکرد تبلیغات متنی

از آنجایی که اکثر سایت ها توانایی ثبت تمامی خریدها/سفارش ها را به صورت آنلاین (تنها از طریق سایت) ندارند، شاخص هایی از اثربخشی تبلیغات متنی وجود دارد که بر اساس آن ها می توانید هزینه ها و درآمد حاصل از کار آن را به صورت دستی محاسبه کنید.

CTR (نرخ کلیک)

نرخ کلیک شاخصی است که هر متخصص زمینه برای رسیدن به آن تلاش می کند. این نشان دهنده درصد کلیک بر روی یک تبلیغ از تعداد کل بازدیدها است. به عبارت دیگر، درصد برداشت هایی که منجر به انتقال به سایت شده است. به صورت خودکار محاسبه می شود.

شما می توانید شاخص ها را در رابط سیستم های تبلیغاتی و همچنین در طراحان گزارش مشاهده کنید.

CPC (هزینه هر کلیک)

هزینه به ازای هر کلیک نشان می دهد که یک تبلیغ کننده برای کلیک روی یک کلمه کلیدی چقدر هزینه می پردازد. به شما امکان می دهد گران ترین و ارزان ترین کلمات کلیدی را شناسایی کنید، نرخ کلیک آنها را مقایسه کنید و برداشت های بعدی آنها را تنظیم کنید. قیمت کلیک برای هر کلمه کلیدی جداگانه است، با هر حراج جدید شکل می گیرد و اندازه آن به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • مناقصه ها (حداکثر مبلغی که یک تبلیغ کننده حاضر است برای یک کلیک روی یک تبلیغ بپردازد)؛
  • سطح رقابت (تعداد تبلیغ کنندگان با کلمات کلیدی و هدف گذاری یکسان، حداکثر پیشنهادات آنها)؛
  • زمان روز (فعالیت کاربر - تقاضا) و غیره

در گزارش های تبلیغات، گروه های تبلیغاتی، کمپین ها، هزینه یک کلیک به صورت میانگین نشان داده می شود.

در این مقاله می خواهیم در مورد چگونگی تحلیل صحیح اثربخشی تبلیغات متنی صحبت کنیم. زمینه کار می کند، تبلیغات در حال اجرا است، نمودارهای آماری به طور قطع بالا می روند و شما در ذهن خود پیروزی خود را جشن می گیرید، اما همه چیز زمانی تمام می شود که مشتری تماس می گیرد و می گوید که همه چیز وحشتناک است و دیگر نمی خواهد با شما کار کند. . چگونه از این وضعیت اجتناب کنیم؟ صبر دوست جوان من! حالا همه چیز را خواهید دانست.

یکی دیگر جنبه مهم- تبلیغات متنی بیش از حد بیش از حد ارزیابی می شود و اغلب مشکلات ممکن است خارج از آن باشد: یک محصول نامربوط، سایتی که ترافیک را تبدیل نمی کند، پردازش ضعیف برنامه ها و غیره. بنابراین، حتی اگر تجزیه و تحلیل اثربخشی زمینه از همه جهات شکست را نشان داده باشد، قبل از نتیجه گیری، تجزیه و تحلیل تمام مراحل دیگر کار با مشتری را انجام دهید.

معیارهای ارزیابی تبلیغات متنی

بیایید معقول فکر کنیم. به نظر شما معیارهای ارزیابی چیست؟ تبلیغات متنیآیا می توان و باید در هنگام تهیه گزارش و برنامه ریزی بیشتر از آن استفاده کرد؟ تبلیغات متنی، مانند هر نوع تبلیغات دیگری، هدف خاصی دارد - فروش. این دقیقاً معیار اصلی و اصلی هنگام تجزیه و تحلیل اثربخشی تبلیغات متنی است. نه CTR یا تبدیل، بلکه تعداد مشتریان جدید. اجازه دهید یک CTR کیهانی و تبدیل خیره کننده داشته باشید، اما اگر صفر سرسختانه در ستون خرید ظاهر شود، همه اینها محو می شود.

اهمیت معیارهای عملکرد تبلیغات آنلاینبه ترتیب نزولی:

  • سود خالص؛
  • تعداد قراردادهای منعقد شده؛
  • تعداد برنامه ها (سرنخ ها) و تماس های دریافتی؛
  • تبدیل وب سایتاز بازدیدکننده تا برنامه؛
  • میانگین هزینه هر کلیک و تعداد کلیک (ترافیک)؛
  • تعداد کلید واژه هادر یک کمپین تبلیغاتی

یک جدول درست کنید، نقاط بالا را در آنجا وارد کنید و برای هر نشانگر یک مقدار وارد کنید. علاوه بر این، ارزیابی اثربخشی هیچ سایت جداگانه ضروری نیست (به عنوان مثال، Yandex Directیا گوگل ادوردز)، اما کمپین های فردی، گروه های تبلیغاتی و حتی تبلیغات فردی.

هنگام ترسیم یک استراتژی تبلیغاتی، فوراً یک هدف خاص برای خود تعیین کنید، یا تعداد برنامه های سایت، یا حتی بهتر از آن، فروش. و برنامه و اهداف خود را به گوش مشتری برسانید. به هر حال، وضعیت برعکس نیز می تواند اتفاق بیفتد، زمانی که همه چیز به بهترین شکل ممکن کار کند. ترافیک به سایت سرازیر می شود، تبدیل می شود، سفارش ها دائما وارد می شوند، محصولات فروخته می شوند، اما در عین حال مشتری ناراضی می ماند، زیرا در برخی از آموزش ها این ایده به او القا شد که تبدیل نباید کمتر از 4٪ باشد. و به عنوان مثال، مال شما 2.5٪ است، اما در عین حال ترافیک ارزان و همچنان هزینه پایین سرنخ ها است.

چگونه شاخص های کلیدی را محاسبه کنیم؟

اما برای داشتن آن اعداد و چیزی برای صحبت، ابتدا باید معیارهای عملکرد را معرفی کنید و شروع به پیگیری آنها کنید.

اقدامات هدف:

1. تجزیه و تحلیل وب و تبدیل. اهداف را در Yandex Metrics تنظیم کنیدو تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل. این می تواند یک اشتراک، دانلود مطالب، بازدید از یک صفحه خاص یا انجام یک اقدام هدفمند در سایت باشد.

2. تماس های تلفنیبرای هر منبع تبلیغاتی، بهتر است از یک شماره تلفن جداگانه استفاده کنید تا بتوانید تعیین کنید چه چیزی به طور موثر کار می کند و بهترین کیفیت را ارائه می دهد. شاخص های کمی. همچنین می توانید استفاده کنید ردیابی تماس.

3. آفلاین.اگر مکانیسم های کسب و کار در منطقه شما به گونه ای تنظیم شده است که مشتری اطلاعاتی را در وب سایت پیدا می کند، تماس نمی گیرد، اما بلافاصله برای خرید به فروشگاه می آید و حتی فروشنده همیشه نمی پرسد که خریدار از کجا آمده است، پس عاقلانه است که از کدهای تبلیغاتی استفاده کنید که حق خرید با تخفیف را می دهد.

1. CTR.ساده ترین شاخص. تعداد کلیک ها را می گیریم و بر تعداد نمایش تبلیغات تقسیم می کنیم. با شاخص های CTR خوب، هزینه هر کلیک کاهش می یابد و تبلیغات بیشتر و بیشتر نشان داده می شوند.

2. تبدیل.همه چیز در اینجا نیز به طرز دردناکی آشنا است - تعداد بازدیدهای سایت باید بر تعداد بازدیدکنندگان در یک دوره زمانی خاص تقسیم شود. برای افزایش این شاخص، لازم است صفحه فرود حاوی همان اطلاعاتی باشد که در آن نوشته شده است تبلیغات. اگر در تبلیغات متنی بنویسید که محصول شما 1000 روبل قیمت دارد و هنگام ورود به سایت، کاربر رقمی را 3 برابر بیشتر می بیند، تبدیل به صفر می شود.

3. هزینه مشتریبا قیاس با نکته قبلی، فقط اکنون تمام هزینه های ترافیک را بر تعداد مشتریان جدید تقسیم می کنیم.

4. بازگشت سرمایه- بازگشت سرمایه در تبلیغات کلاسیک های ناب اقتصاد. ROI = (درآمد - هزینه)/سرمایه گذاری * 100% یا سود خالص/سرمایه گذاری * 100%. آن ها پولی که در تبلیغات سرمایه گذاری می کنید چقدر جواب می دهد؟

نمونه ای از تحلیل اثربخشی تبلیغات متنی

داده شده. شرکت ساختمانی"خانهی من". هزینه تبلیغات ماهانه: Yandex Direct - 20000 روبل، Google AdWords - 22000 روبل. به علاوه 10000 برای اسکورت. مدت زمان تبلیغات 3 ماه است.

بدین ترتیب کل مصرفدر 3 ماه= 20000 * 3 + 22000 * 3 + 10000 * 3 = 156000 روبل.

در این مدت، شرکت خانه من 9 قرارداد به ارزش کل 21 میلیون روبل و برنامه ریزی شده منعقد کرد. سود خالص 3،150،000 روبل.

بازگشت سرمایه= 3,150,000 / 156,000 * 100% ~ 2019%. یعنی به ازای هر روبل سرمایه گذاری شده، شرکت به طور متوسط ​​2019 روبل درآمد کسب می کند. چنین نرخ بالاسودآوری به دلیل حاشیه های بالا کسب و کار ساخت و ساز. در سایر زمینه ها، دستیابی به چنین بازگشت سرمایه بسیار دشوارتر است.

با استفاده از این دانش می توانید اثربخشی هر کمپین تبلیغاتی را افزایش دهید. نکته اصلی این است که زمینه را کاملاً جدی بگیرید. موفق باشید!